onsdag 30. januar 2008

Lyset er herlig på denne tiden av året.



Jeg synes dette lyset som vi har nå om dagen er så flott.
Jeg blir helt gira når vi har det slik.
Å som dere ser så fikk vi litt snø i dag og da er det perfekt.
Her vi bor har vi en 180 graders utsikt og mye vind.
Men det gjør ikke noen verdens ting men en bonus av en utsikt.



Hvis dere ser godt etter så kan dere nesten se Marit som står på andre siden å vinker til dere;O)
Når jeg fikk det nye skapet så måtte jeg flytte lysekronen. Den har ikke blitt brukt i det siste for alle lysene er av parafin....det hjelper lite at det er skikkelige lys når brannvarsleren uler bare de tennes...
Men du og du så fint det er når vi brenner i den.
Jeg har alltid ønsket meg et hvitt teppe. Det gjorde jeg da jeg kjøpte meg dette også men dere skjønner hvorfor teppet ble grått og ikke hvitt senere i innlegget.







Karna hadde kjøpt seg noen flott bilder med seilbåter og brune rammer. De var flotte så jeg ble så inspirert og måtte inn på kottet å hente frem noen liknende jeg også. Har to av disse med fly på men de kommer nok bare fra IKEA.




Foruten å samle på svart hvitt bilder så samler jeg på skjell. Det har jeg gjort i mange år og de brukes over hele huset. Er man fra sørlandet så er manfra sørlandet:O)




Dette er grunnen for at teppet ikke ble hvitt. Dina er ei dame som til tider tror hun er menneske. Hun er en blanding av border collie og elghund noe som resulterer at hun mister både elghund pelsen og collie pelsen.
To ganger i året ligger huset fullt av lange stive elghund hår og to ganger i året ligger det store mye collie dotter overalt.

Her støvsuges det minimum annenhver dag for å holde tritt med hårene. Til tider så napper jeg henne for å hjelpe til litt og det har hendt at jeg har fyllt en hel handlepose med hår uten å legge merke til at det er noe mindre på henne.
Blei så forbanna ei gang så jeg prøvde med støvsugeren, det resulterte i at hun har veldig respekt for denne i ettertid he he

Nå skal jeg sette meg foran symaskinen. Det var forresten der Dina lå når bildet ble tatt. Det er disse ledningene dere ser.

Masse klemmer fra Elin:O)

37 kommentarer:

Verkstedet sa...

ja, du har flott utsikt elin!!!
hørtes litt pes ut med alle hårene, men hun er nok verdt det!!!
kos deg med syingen. jeg må tidlig i seng, fridagen er nå over, tilgjngjeld begynner jeg tiiidlig i morgen...buhu! men vi har bursdagsfeiring ol i morgen, så det skal nok bli kjekt- på jobben altså.
fikk kjøpt meg flere perleblomster i dag, kjøpte kurv og dill og laget det til selv, ble gamske bra. kanskje jeg tar et bilde?
god natt, elin:)

Nina i Paradiset sa...

Å, du har en av de grunnene til ikke å velge lyst teppe du altså! Jeg har tre andre grunner, men nekter å bøye meg i støvet. Derfor mater jeg vaskemaskinen ca en gang i måneden... Begge jeg har i stuen går nemlig inni den, og det er derfor jeg ikke har tykkere og dyrere utgaver! ;)

Ellers må jeg bare si at jeg ELSKET (med store bokstaver) den smale puten i innlegget under her! Den var bare HELT Nina! Irriterer meg derfor grønt over at jeg ikke i det heletatt har tenkt i de baner som den modellen!
Om jeg ikke klarer å tråkle sammen noe selv, skal du se du plutselig får en bestilling!!

(jeg venter fortsatt på den der kreativiteten....!)

Emmeline sa...

Din galne dame, støvsuge hunden din???
Neitakk du...Vi gjør følgende deal: Du får påskeboken.
Det holder med julebroderier til meg faktisk; Tror du har mer bruk for påskeboken enn meg....
De julebroderiene skal min minste hønepøne ha her hjemme, hun er helt gal etter broderier og på skolen er de helt sjokkert over hvor kjapt hun broderer. Det går visst i et vannvittig tempo, og i tillegg er hun helt stille når hun broderer så dette er rett og slett en kjempeinvestering, en pause fra den uendelige kaklingen.
Har vi en deal???
Nydelig utsikt forresten... Tror jeg skal ta noen vanlige bilder med fint lys her hjemme i morgen; uten oppstilling. Bare det blir fint lys vel og merke, her pøser det ned----Grått lys er vel ikke så fint egentlig! Ha en fin kveld:)

Gunhild sa...

Flott plass dere bor, men skjønner at dere har vær!! Med engang jeg så det øverste bildet tenkte jeg. "Åh, nå har Karna lagt puter i den nye sofaen sin", går litt vill av og til her inne. Men det så litt likt ut - men hun har brun og du har grå sofa!!

Emmeline sa...

You're welcome...Skulle bare mangle. Jeg er jo ikke akkurat en racer på Tildas påskehøner så da er det like greit å la proffene ta seg av den biffen!!
Begge mine jenter er noen kanoner på håndarbeid... Helt merkelig for jeg er det ikke!! De strikker og syr, og baker og koker også---selv om ikke akkurat det er håndarbeid akkurat. De er rene husmordrømmene begge to, Lillemor er også kanongod på å skifte dekk på bilen. Vi har punktert to ganger når det bare var oss to i bilen, og hun tok seg av biffen. Ufattelig rart spør du meg, men hun er jo et klistremerke på sin far så det er nok han hun har lært det av. Guttene derimot?? Nei det er til å grine av. De sulter ihjel foran brødboksen begge to! Trist skjebne stakkars, men sånn går det nok desverre tilslutt;)

MiaMaria sa...

Vilken utsikt....wow!

Fint du har fått till det på avlastningsbordet......

Och vilken söt vovve!


HA´det så gott!
Miamaria

Lene sa...

Det er bra - de passer på at dere ikke blåser bort... Og nyter utsikten. Det gjorde jeg her nå til frokost.

Sånn, tumt for te - så da suser jeg avgårde.

Rekker ikke støvsuge Mollyvofsen nå - får ta det i kveld, men takk for tipset ;)

Mrs.J sa...

Så fin en hund du har.. Min navnesøster.. :) haha..
Ja da går det nok bra med hvit sofa. Kjempefin stue du har. Jeg har forøvrig samme bord som deg,bortsett fra at det er malt hvitt av min svigermor. Vil nok kanskje si at orginalen er finest. Her blåser vi avgårde idag. Alt flyr rundt her på utsiden. Lurer på om jeg finner igjen mine to tepper.. De hang nemlig på snora... Ha en fin dag!

organic-lizzi sa...

For en utsikt og flott stue du har!!
Du som er så flink med alt kan vel få deg en rokk og spinne ulla til hunden din..eller lage filtsåler..eller,eller..
Deilig dag & stoor klem fra Randi

Anonym sa...

Så fine bilder, og det er vel så koselig å ha hund at det er verdt jobben med støvsuging tenker jeg... ;) Min mamma hadde forresten handlet en del ting fra Veslehuset, hun fant det via min blogg. Hun var kjempefornøyd og syntes det var sååå fint håndverk :) Ha en fin torsdag! Synnøve

Tiril sa...

For en fin stue og kjempe utsikt du har,jeg er og så heldig at jeg ser over byens tak. Er i samme situasjon ang.lys sofa , har ei bikkje som elsker å stryke snuten langs hele sofaen,derfor nytter ikke det. der er fordeler og bakdeler med alt.
Ha en super dag.

@afjo72 sa...

Så deilig vårstemning :o) Skal si du har flott utsikt også!! Kjekt at du kan vinke til Marit på andre siden, hehe

Kos deg med sømprosjektene, stå på!! Ha en super torsdag!

Metteflette sa...

Ja her er det ikke mye lys i dag! Stormen er på vei og det uler og pisker rundt hushjørnene! Og jeg som hadde tenkt å gå tur!!! ja, ja, har ihvertfall en god grunn til å la vær da :-) Det er alltid så koselig å komme inn til deg og høre om dine siste påfunn! Må igjen si at det er utrolig hva du rekker altså! Skjønner godt at du valgte et mørkt teppe! Har nemlig en katt som kunne foret en hel landsby med pels om dagen! jeg blir fullstendig gal så nå er det snart en tur til dyrlegen igjen for å barbere! Her må det nemlig full narkose til! Ha en flott dag videre! Klem fra Mette

[morgrethe] sa...

Ja der har du et godt argument for å ikke ha hvitt teppe. Jeg har lyst teppe, men du og du... det blir fort flekkete selv uten hund!

Hulda sa...

Tuva røyter ikke, det er jeg glad for, godt å slippe hundehår. Fin utsikt dere har ja, det er fint å bo ved havet. Det har jeg faktisk gjort hele livet, og kan ikke tenke meg å flytte et sted hvor jeg kom langt unna havet. Det er noe med vanen. :)

Tiril sa...

Alt går ann

Anna Lisa sa...

Veldig fin utsikt. Du er heldig ja:) Hunden din er så sjønn der ho ligger. Så ut til å være en riktig god kosehund. Ha en flott dag!! Klem

Grip dagen sa...

Hvis du ser godt etter utenfor vinduet ditt, ser du meg.
Jeg var nemlig i skogen igår og plukka mose...
Det rare var at snøgrensa igår gikk på 200 meter - nøyaktig!

Jeg kledde meg i gode vinterklær og irriterte meg at jeg ikke heller henta denne mosen dagen før, i solskinn! (Skal nemlig lage en dekorsojon til et selskap)
Så for meg at jeg måtte grave frem mosen.
Men på vei ned bakken fans ikke ei snøfille!
Tilla rant i akebakken hos oss, mens på skolen sparka de fotball!

Du har prøvd støvsuging av dyr, du også ja...
Katten røyta også ganske godt ei stund. Jeg tenkte jeg i alle fall kunne støvsuge halen litt...
Men SCHMOKK! På et blunk var hele halen og halve ræva inni støvsugeren. Ja, ja... så prøver vi ikke det igjen...

Kos deg med symaskinen!
-Og sofaen var flott med alle putene oppi!!!

Anonym sa...

Så skjønn Dina er! Jeg blir helt gal av røytingen til de to vofsene mine jeg og....om jeg ikke støvsuger hver dag ser det ut som jeg ikke har støvesugd her på to år...og siden jeg aldri rekker det...ser det ofte ut som jeg er litt sløv med støvsugeren....det driver meg nesten til sammenbrudd av og til...men en vennine sa til meg at har du hund må du lære deg å overse "valpene" som ligger i alle kriker og kroker, og vel, jeg jobber med saken....det skal legges til at mannen i huset alltid har mestret denne kunsten..... ;-)

Merete sa...

kjempekoselig stove du har!! kjekt å få sjå bilder av heimen til andre blggarar for å henta litt inspirasjon og tips ;o) Herlig med så flott utsikt og..slik er det heldigvis her og :o) ser utover sjø, øyar og fjell frå stovevinduene! Ha ein fin torsdag, Elin!

Randi sa...

Hei..her fant jeg deg. Har vært inne på Veslehuset og siklet over alt det fine dere lager.
Men du verden for en utsikt du har, og en deilig og smakfull innredning. Får riktig lyst til og sitte i sofaen med en kopp kaffe...jaja inviterer meg selv jeg vettu. Beskjeden trønder som jeg er..hihihi
Ha en flott dag, da er du linket for hit kommer jeg igjen og igjen.

Aina sa...

Enig med deg at lyset er flott, men hjelpes du skulle sett vinduene mine ha ha... Du har flott utsikt ja, beste "bildet" en kan ha i stuen synes jeg:0)

Jeg kjøpte gråhvitt teppe, det er blitt noe mørkere i fargen kan en trygt si, her er det to katter som røyter verre enn verst.
Måtte klippe Balderpusen kjempemye for pelsen var full av klumper, fylte opp en bærepose nærmest jeg og.
Har tenkt tanken på støvsuge de, men de er jo desverre livredde støvsugeren så det går ikke.
Åpner jeg en bruskork hender det at gammel-katten løper 2 etasjer opp, han er så pysete stakkars.

Men det er vel prisen en må betale for å ha kjæledyr;0)

Ha en trivelig kveld på symaskinen!

Anonym sa...

Skikkelig lyst og fint i stuen din,vårlig og fint.Utrolig mye flott du har sydd,det ar nok alltid gøy å finne på nye ting å lage,ja.Ha en fin helg

Emmeline sa...

Hva??? Samme innlegg i 24 timer på rad?? Er du blitt knakande galen??? Er du syk og lammet i begge armene også??????????????
Hehehehe--neida. Det er bare meg som er på en liten blogplagerunde før jeg legger meg! Sanna har fått sannheten ( ahhh-dårlig vits igjen) om Tildaboken. At du skal ha den istedet for meg, og hun takler det med stor ro.... heheheh!

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Hehehehe, kan ikke skjønne hvorfor du lille bunny har hvitt teppe!!

Måtte bare innom deg en liten tur :) Burde egentlig pakke til min forhåpentligvis lille utflukt i morgen , men sitter visst limt fast i sofaen .(?)

Fotte bilder fra heimen din .

ChatrinesLiving sa...

Heisann!
Nydelig stua di! Å skjønn voffs!! De er så skjønne disse "hjerteknuserne" våres!:)
Neste uke skal det bli sko-sying, jippi. Knall-gøy å sy litt igjen! Her står maskina på kjøkkenbordet;)
Syns jo de tildaene dine er flotte, så jeg tror det må bli en sånn:) Til soverommet, du vet jo hvilke farger jeg har der, og hvordan hun skal bli;)
Så skal jeg titte nøye på gangen din (fra bloggbildene dine) å se hva som skulle passe godt der;) Men du kan jo selvfølgelig også velge, om det skulle være noe helt spesielt. Skoen blir nok rimeligere enn frøken Tilda, så her betaler jeg mellomlegget!
Så må du ha en riktig go natt Elin!
Klem fra Chatrine:)

Nette sa...

For en fin utsikt, må være deilig ja:)
Klart du må ha mørkt teppe med den mørke skjønnheten i hus!
God helg !

Pulsatilla sa...

Innom for å ønske deg en riktig god helg!

ps: vinnersjanser på bloggen min i helgen :-)

Verkstedet sa...

godhelg min kjære bloggvenn!!!!!!!!!!!!!!
skal ut å spise m jobben i kvled, drar snart;) så bare en rask hilsen nå.
klem fra Karoline

Sublim design och Blossom kitchen sa...

Vilken fin utsikt du har där hemma!
Och hunden din, är ju hur söt som helst:)
Ha, en fin helg
/S

elisabeth sa...

Kjapt innom for og ønske deg en stråååååååååålende helg;)
Her går det ikke an å gå ut å trekke "frisk luft", for åpner jeg munnen, så havner jeg vel på hardangervidda, med den vindtsyrken som er nå....hahahaha:)
Klem og alt det der fra meg;)

Anonym sa...

TÄVLING HOS MIG!!

Karin/theasrum

Linda sa...

Hei!Ja det er deilig når lyse slipper til.Lite lys her sør,bare tåke og regn.Koselig å samle på skjell,jeg har også noen stykker av dem ja,hi,hi.God Helg!
hilsen Linda :))

Olstad sa...

Så utrolig flott du har det i stuen ser ut som du har fantastisk utsikt.

Lyset er vakkert om dagen - særlig om vinduene er nypusset. Her mangler det litt på det... Men det kan jo skje hvilken dag somhelst.

Mye fint du lagd i det siste. Lenge siden jeg blogget. Stumm av beundring.

God helg

MiaMaria sa...

HA´nu en skön helg!

Miamaria

MiaMaria sa...

Nej, då här ska vi på innebandy cup idag och så ska det bli kalas någonstans mellan matcherna.

Miamaria

Anonym sa...

Åh så skjønn hunden din er!!! Det med hår er et pes ja, når jeg var liten og vi hadde hund så satt jeg ute og gredde han med en børste for å hjelpe bestemora mi så det ble litt mindre hår inne. Tror ikke det hjalp så mye, men Peik likte å bli gredd i allefall. Savne, savne....

Det er alltid så morosamt å se sofaene dine hihi, vi har jo maken. Og interiøret er så forskjellig, men sofaen er herlig du!

Jeg samler også på skjell, det er så dekorativt. Jeg var innom en blogg i går hvor damen hadde laget et tre av blåskjell. Jeg har tatt vare på bildet og bedt om framgangsmåten, utrolig kult laga. Noe for hytta det!