torsdag 3. januar 2008

Hvilepuls...



... er en av gavene jeg fikk til jul.
Jeg er en ihuga "hjemby" fan og elsker alt som har med min hjemby og gjøre.
Jeg er helt sikker på at om vi ikke kommer til å flytte dit for godt så kommer vi til å ha sommerhus der.
Damene som som har skrevet boka er fra min hjemby, har tatt alt helt på kornet og det er slik jeg også føler at det er.

Jeg har skrevet litt om hvordan jeg ser på min hjemby.


I min hjem by er det litt sånn laid bak stemning der man bare "toffler" rundt og tar en tur til byen for å treffe folk, ikke nødvendigvis handle.
Man setter seg alene på en benk i byen, spiser en is og hilser på alle man kjenner. Å i en slik liten by vet alle hvem du er så det blir en del nikk med hodet og noen "hei"




...



I min hjemby så sitter man på bryggekanten å spiser frokost fra verdens beste bakeri. Gode lune skolekjekeks med godt smør og ost på.
Man kjøper varme fiskekaker og spiser dem rett fra posen. Fettete fingre blir tørket forsiktig av på buksebaken.
Å man hilser til alle som tøffer forbi når de skal ut på sjøen.





I min hjemby vet man at postmannen kommer kl.13 og naboen stikker innom bare for ingenting.
Fortelle dagens sladder, siste nytt eller bare for å låne kaffe.




I min hjemby lukter det tang og tare, som man sitter å sniffer inn mens man tar en kald pils på bryggkanten.
Man venter på at noen i en båt skal komme å forbi for å slå av en prat.
Man spiser reker som har blitt kokt samme natt å som smaker salt av sjøvann som de er kokt i.




I min hjemby er det mye latter som smitter over på turistene, man husker besøkende fra år til år.
I min hjemby sier man "da snakkes vi i morgen" uten å ha gjort noen avtaler og man kjører mennesker hjem hvis de har lang vei å gå eller mye å bære på.





Min hvile puls her hjemme er som i min hjemby, det er noe man er oppvokst med og man tar med seg videre i livet. Her i hjemmet skal ikke alt være så nøye. Man skal nyte og leve.
Ikke middag kl. 5? -nei, da tar man noe varmt til kvelds.
Det vi ikke rakk i dag, ja det rekker vi nok i morgen og her skal gjester kunne komme uten å gi beskjed først.


Hvilepulsen som sitter i hodet er også hvilepulsen som gjenspeiler mitt hjem.

32 kommentarer:

ENGEL sa...

så flott innlegg.jeg burde nok leve mer ut fra dette jeg også gitt,stresser altfor mye!

Ellie sa...

Godt nytt år, Elin! Dette var et flott innlegg. Høres ut som en kjempekoselig by å vokse opp i. Håper du får en god dag!

Helene sa...

Den boka tror jeg at jeg må kjøpe meg. Glemte den rett og slett vekk da jeg "skrev" ønskelisten til jul.
Den har vært omtalt i Agder og det var bare posetivt alt de skrev :0)
Vel, helt objektive tror jeg nok ikke de klarete å være da, men boka virker flott den.
Liker veldig godt bøker fra nærmiljøet så jeg kjøpte akkurat ei bok om seilskutetiden på Feda.Veldig koselig å lese om alle "rederne" det har vært her opp gjennom tidene.
Dere får kose dere på shoppingrunden i morgen. Sikkert mye fint som er på salg nå.

Anonym sa...

Så deilig det hørtes ut da! Derfor du var så flink å ikke stresset til jul ;-) Kos deg masse og behold hvilepulsen i dag ;-)

organic-lizzi sa...

Så deilig!!Dette trengte jeg å lese.
Er selv fra småby(Lillehammer)og savner ofte den småbyen.Her på Nesodden er det hverken by eller land desverre..
Har aldri vært i Flekkefjord.Med skam må jeg si jeg har kjørt forbi..
Neste gang skal jeg stoppe!!
Kos dag til deg:-))
Stor klem Randi

Grip dagen sa...

Litt komisk at ordet Hvilepuls skulle komme fra akkurat DIN munn...
Du som sikkert har en hvilepuls på 160... He, he...
Når jeg leste innlegget ditt fikk jeg assosiasjoner (skrives det slik..?) til sommerferie. Da toffler vi rundt noen og enhver. Da må det være deilig og toffle rundt i din hjemby - for å spise is - og litt shopping...!

Jeg synes vi bør toffle litt i hverdagen også, ikke bare løpe fra det ene til det andre. Da tror jeg alle får det bedre!
Hilsen ei Marit (med bremsene på.)

åsemor sa...

Der hadde jeg kosa meg, deilig å kunne ta tingene som de faller seg:)
Skulle skrive en nyttårshilsen til deg, så her kommer den:
Godt nytt år til deg og dine, gleder meg til å komme innom deg i 2008 !!!!!!

MODERN COUNTRY sa...

Deilig rolig innlegg og vakre bilder :)
Ønsker deg et Godt Nytt År, og Takk for det gamle!! Har vært kos å bli kjent med deg gjennom bloggen og jeg har vel aldri blitt mer inspirert til å sette opp farten, haha..Men skjønner du skal ta det litt roligere nå, eller? :))

I morgen drar mine siste gjester, tenk så rart det skal bli å få huset for seg selv etter 14 dager med besøk. Deilig har det vært,supre opplevelser har vi hatt. Håper du har skapt like mange fine minner som jeg har.
Sender over den første klemmen i dette nye året :)

Aina

Marte sa...

Så koselig det høres ut der! Flotte bilder!

Jeg gleder meg til å se hva dere legger ut i veslehuset:)

Klem marte

Anonym sa...

UÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆH!
Her kommer jeg rett fra kommentaren din og inn på hvilepuls...hahahahaha!

Overnattingsbesøk var kanskje litt tidlig...oooops;) Ser ut til du får noen travle år foran deg!
Orker ikke tenke på det en gang, og jeg som har to, med 12 mnd imellom...gulp! trodde jeg kunne slappe av sånn til 14 og 15 liksom, men det høres ut som det bare er å gjøre seg klar!
Jeg og er så streng på den sminken...
Nei det får vente så lenge jeg klarer;)
Good luck med svigersønnen...hehe;)

Anonym sa...

Også må jeg bare si det at jeg liker folk som stikker innom, bare sånn uten avtale:) Vi er blitt helt avtalegal i dette landet, og ikke skal "forstyrre" noen. hos oss "fortyrres" vi gjerne;)

HildeS/Frøken Fryd sa...

Det høyres deileg ut i heimbyen din, akkurat slik eg gjerne vil ha det om sommaren:)
*drømme drømme*
Ha ei finfin helg:)

Grip dagen sa...

Nå mens jeg er midt i en himla ryddesjau, er det bortkastet å dra på shopping selv.
Jeg kommer aldri hjem med KUN det som står på lista...
Flott at du kan handle for meg da!
Jeg trenger:
4 stk hvite ben à kr 22,-
De heter Vika Curry og vises på side 228.
På forhånd: Tusen, tusen takk!!!

Ha en fin-fin tur i morra da. Kos dere masse! Marit

Bestefars Verksted. sa...

Godt nytt bloggår !! Har aldri vært i nærheten av din hjemby,jeg......men det høres ut som en plass for meg....hihi...og mens jeg leste,kjente jeg nesten lukten av sommer og sol.....og det tar jeg gjerne imot !! Så snart jeg har kastet ut julefargene,trekkes jeg mot lyse pasteller i butikkene...farlig,farlig...! Kos deg,og la kreativiteten blomstre i 2008 ;)

Emmeline sa...

Tudelu Prinsesse:)
Hvilepuls ja.... av en eller annen grunn så forbinder jeg ikke det med deg faktisk, hehehe...
Det er ikke meningen å være frekk, men av og til når jeg siger ned på stolen og klikker meg inn her til deg og ser på alt du har klart å komme deg igjennom på null komma niks så kan jeg bare ikke forestille meg at det kan være mulig samtidig som man har hvilepuls????
Men det er kanskje det sørlandske lynnet??? Jeg er jo gift med en sørlending vet du, han har veldig annlegg for å ha hvilepuls fra cirka klokken 17.00 hver kveld:)
Men innlegget er bare helt nyyydelig likevel, og jeg får også lyst til å lese denne boken.
Ikke minst måtte jeg gå innom til Lilly for å se hva du hadde skrevet der;) hehehehe...
Ja du er god hvis du klarer å beholde hvilepulsen oppi disse liggebesøkplanene også gitt, hehehe! Tror ikke jeg hadde klart akkurat det nei:)
Jeg merker meg at Marit som møter deg ofte også syns at det var litt merkelig at ordet hvilepuls skulle komme fra din munn ( nå ler jeg kjempehøyt for meg selv) for det er jo pittelittegranne artig likevel;)

MiaMaria sa...

Det låter alldeles underbart...
Vilket ställe det får en att längta ännu mera efter våren.

Du får ha det så himla gott i helgen!
Miamaria

Zizzi Molde sa...

Kjære Elin, Godt nytt år! Når jeg er innom bloggen din, får jeg høy puls av å lese om alt du har gjort, så dette var jo en helt annen type innlegg fra din side. Det kler deg! De beste ønsker for deg og dine i 2008, og måtte du kommme gjennom året med hvilepulsen intakt!

Klem fra meg!

Anonym sa...

Heisann, stakk bare innom for å ønske deg en kjempe koselig Fredag :-) Klem fra meg!

Mita`s hjørne sa...

Dette må jo være "det gode liv" ikke noe stress, ikke noe som venter - bare å ta det helt med ro, hærligt...
Flotte bilder...

Ha en koselig fredag og helg...

Karna sa...

Høres fantastisk ut, koselig med slike småsteder der alle kjenner alle og livet går sin vante gang og alle er fornøyd med det. Her jeg bor, er det ikke mange folk å se ute om vinteren, men når våren kommer så treffes alle ved sjøen, og en sitter i timesvis og prater med naboen som en ikke har sett snurten av siden oktober...merkelig igrunn, lurer på hva folk gjør om vinteren?!?!

God helg!

Anonym sa...

Et nydelig innlegg! Har selv en mor som kommer fra Flekkefjord(eller rett utenfor byen),og jeg kjenner meg igjen i beskrivelsene dine av folk som bor der og den avslappede stemningen. Rett og slett en herlig by! Ha en god dag! Klem fra Anja

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det låter jättehärligt!
En god fortsättning på det nya året!
Kram
Marie

Metteflette sa...

Så koselig og personlig gave å få!!! Ønsker deg en kjempefin helg med hvilepuls :-) Klem fra Mette

Klarafina sa...

Der kunne jeg trenge å bo. Høres ut som et sted som er godt for sjelen.

Anne-Berit sa...

Det var flotte ord,du må være fra et godt sted,så fint som du beskriver hjemstedet ditt.
Ønsker deg en flott helg,klem:-)

Anne sa...

NÅ fikk jeg sommerstemning nå !!

Fin helg til deg.

n o r d i n g å r d e n sa...

God fortsättning på nya året Elin!! Din hjemby låter underbar....vacker fotoram och bok du hade där!Trevlig helg önskar jag dig och du, de där "vin-hönorna" är bara så härliga!! Mari.

Emmeline sa...

Hei frøken hvilepuls til tross for et forrykende tempo---
Har sendt deg en epost på Veslestua sin mail:)
Fant meg en Tilda som du forhåpentligvis enda har på lager???

Emmeline sa...

Okey...ikke veslestue men veslehuset, du vet det lille huset med en liten stue--den eposten:)

Tonje sa...

For ett nydelig og innholdtsrikt innlegg!!! Masse fine ord og bilder var det.

Takk for alle de koslige komentarene på siden min...blir sååå glad!!

Ønsker deg ett riktig godt nytt år!

Berit T sa...

Flotte ord om hjemplassen!!
Fikk helt sommerfølelse av bildene.
Kan trenge en påminning om at det går mot lysere og lettere tider.

I dag blåser det så her at trær knekker. Ganske så utrivelig.
Ha en fin kveld.

Kreoline sa...

For ein herlige plass du komme fra, sånn e det på landet hos oss og, sånn skulle med hatt det i byen og. Håbe nå du kose deg på Å. då, sjøl om det ikkje e det sama, men det e nå ein koselige liden plass det og, iallefall når med bare kjøre forbi, haha. Håpe du ellers har det bra, ska bli spennande å fylla med på innleggå dine i dette året, hørres ut som du har mye på lager. Ha ein gysla koselige helg Elin, knib fra meg.