lørdag 17. november 2007

Julestemning i heimen.



Jeg klarte ikke å holde meg men måtte finne frem adventspynten vår.
Jeg skal ikke pynte i dag men måtte bare se hva jeg hadde og hvor jeg skal ha det.
I brylluper der prøvepynter, prøveklipper og prøvesmaker de på tingene så da er det vel greit at jeg prøver litt her hjemme jeg også.

Disse tingene skal tilsammen bli fatet med advent lys dette året. Har ikke dandert det og har planer om og ha mose sammen med tingene men man kan få et visst inntrykk hvordan det kommer til å bli til slutt.
Kubbelys, tags i tre, naturmatriale, svibler og gamle kuler.





Siden jeg kjøpte svibler i går må jeg nesten vise bilde av dem. Dette er i gangen og her går det i de samme fargene som i advent oppsatsen.
Sviblene er hvite og siden det er de som forsvinner først i butikken måtte jeg ha med "noen" hjem.





Noen svibler til å ha utenfor på sink brettet.
Her ute skal jeg også ha God jul skilt i svart og sy en Tilda engel som kan passe på huset.
Har aldri sett at noen pynter med slike ute så det skal jeg dette året. Synes det er hyggelig å ikke alltid gjøre som alle andre.






Julestjernen vår. Denne skal henges opp i stua vår og få en lys i seg. Kjøpte denne ifjor og er så fornøyd med den.

Dagen skal brukes til å lage komler og pinnekjøtt til i morgen, sy to nisser til stuen her, lese, gå tur med hunden og slappe av.

Takk for alle kommentarer på bloggen min.
Dere er så utrolig skjønne alle sammen.


Masse klemmer fra Elin:O)

51 kommentarer:

Zizzi Molde sa...

God morgen, frøken effektiv! Nydelig adventspynt du viser frem, kommer til å bli SÅ lekkert... Har begynt så smått selv og, køpte meg ny adventsstake i gåt, måtte bare ta meg råd til det :-) Nå har jeg vasket RUNDT badet, og skal henge opp nye lekre gardiner. Kommer nok bilder sendere. See you, my friend!

åsemor sa...

Så koselig det blir hos deg, så artig å planlegge pyntinga. I dag skal stuen vaskes her hos meg, ser du er ferdig så jeg gleder meg til i kveld når den er i orden.
Potetball og pinnekjøtt hadde vi forrige helg, det var så koselig med litt "julelukt" i huset.
Ha ei fin helg :)

Zizzi Molde sa...

Upppss, lærer aldri, det går så fort i svingene av og til, og det blir en trykkfeil...

Silkeline sa...

Så mye flott julepynt du viser i dag!
Adventstaken din kommer til å bli kjempefin:)) Jeg liker så godt mye naturmaterialer til jul, og så litt glitter og stasj også da:)...

Så hyggelig at du likte den gravide stolputen jeg har sydd. Jeg kan prøve å forklare hvordan jeg har gjort det.
Det finnes sikkert flere måter, men her er min: Tegn av stolsetet på et stykke matpapir, og bruk dette som mønster. Husk å tegne inn vinklene rundt stolryggfestet.
Klipp ut mønsteret i dobbelt stoff.
Klipp(riv) fire remser på ca en mtr. som skal bli knyting. Remsene beregnes fire ganger ønsket bredde. Remsene brettes først dobbelt, så firdobbelt så du sjuler sårkantene inni liksom....Press m strykejernet og sy en søm langs den åpne kanten.
Klipp så en kappekant som er omtrent dobbel så lang som rundt stolsetet(ikke midt bak eller i "hakkene") Du må nok skjøte stoffet på midten. så rynker du øverst på kappen, og legger opp en dobbelbrett nederst. Vrangsy nå kappen på den ene delen av setestykket. Dander kappen så den ikke ligger i veien for sømmen, og nål fast knyteremsene i hvert sitt "hakk" i bakkant. La kappen og knyteremsene ligge "inni" setedelen og legg så den andre setedelen med retten ned oppå det underste. Nål godt fast langs kantene, og sy alle lagene sammen.( Det er lett å treffe den første sømmen hvis du snur arbeidet og syr i den gamle sømmen)La det stå igjen en åpning midt bak som du vrenger alt ut gjennom. Nå kan du fylle med en pute eller la det være. Sy håndsøm bak.
Herligheten....dette ble vel ikke akkurat lett å forstå! Er ikke så god på å forklare bare med ord....:) Puten er ikke så vanskelig å sy som forklaringen min kan tyde på..... si ifra om du ikke skjønner, så kan jeg sende deg en mail.
(Dette ble en jammen en lang kommentar du!)....Lykke til!

Anonym sa...

Ja her er det som alltid innbydende og koselig,Elin.
1000 takk for koselig komentar.
Regner med at du koser deg i heimen nå.Hmm NYDELIG ting sammen.
Den stjerna di var skjønn.
Det blir flott med det ferdig pynta sinkfatet ute.
Ha en super duper helg.
Mange goe klæmma fra meg :=)

Lene sa...

Det er sååå moro med alle disse juledamene på nett. Flott å vite at en ikke er alene om å være småskrullete på området :)

Ha en flott helg :)

Lene

Solstad sa...

Du kan kunsten med å lage det koselig rundt deg ! :) Nydelig pynt!!
Ha ei god og koselig helg!...nå fikk jeg også lyst på komler og pinnekjøtt ...eller ball som vi sier :) Stor klem

Anita sa...

hvordan iall verden får du tid til alt du skal rekke idag!!??? Høres ut som du har et effektivitets gen eller no!!

utepynten din kommer til å bli flott! Og det inne og selvfølgelig!!

Klem Anita

Tone sa...

Så nydelig det ble på brettet!! Jeg har også tenkt å kjøpe en mengde med svibler i år. De er jo så koselige. Blir spennende å se jule-tildaen som skal sitte ute, også. Ha en fin lørdag, klem :-)

Anonym sa...

ja søster jeg gleder meg allerede hvet ikke hva du kan finne på med den symaskinen din jeg har hatt julestemning på kjøkkenet i en mnd i dag ble rullepølsene sydd og har 5 julegaver igjen a ca 30 stk tror jeg ligger gogt ann likte julestjerna de hehe var bare nydelig nå skal prinsessa på ridetur du får kose deg videre klem søster irene

Hulda sa...

Jeg kjøpte også en liten svibel i går, den står nå her i stua, også håper jeg at den springer ut til 1.søndag i advent. :) Det kommer til å bli veldig fint på adventsfatet ditt. :)

Lemi sa...

heihei! må kanskje kjappe meg på gartnriet og kjøpe svibler, d lukte jo sååå godt! og amaryllis e fint syns æ... og kanskje ett par julestjerner. men em klare æ ikke holde liv i :o(

faster atta sa...

Men vilken underbar stjärna!! Den kommer bli jättefin var du än sätter den!

kram

Grip dagen sa...

Ingen tvil om at du klarer skape rette stemningen i heimen!
Jeg synes det er som balsam å se på slike flotte ting!

Som du vet var jeg på kamp hele dagen.
Minstemor ville ikke være med, hadde for mye å gjøre til å være borte så lenge.(Høres det kjent ut?)
Ho skulle på julemesse med ei venninne og pakka veska si før ho gikk; Penger, blokk og blyant... Hva ho skulle med det? Penger, til å kjøpe kake for. Blokk og blyant for å skrive ned gode idèer...!(Høres kanskje litt kjent ut det også?)
Jeg er HELT sikker på at jeg tok rett unge med hjem fra sykehuset!!!

Jeg sender svar-mail, og går igang med julestrømpe. Ok?

Marit i lia ønsker deg en god kveld i stuggu...

Anna Lisa sa...

Heisann!!! Neida...har ikkje gitt meg...bare litt travle tider... Men tenker på dokke mine bloggvenner og har faktisk litt dårlig samvittighet. Derfor laget eg til litt koselig til dokke på bloggen min...bare gå inn å se ;) Så fin adventstake du har laga!!! Så nydelig!! Ha en koselig kveld. Klem

Emmeline sa...

Hehehe... Ja du har det alt for travelt til å være alene, det har jeg skjønt for lenge siden Elin. Du må rett og slett ha noen og rydde for og lage mat til,
mens du syr med en hånd og vasker med den andre...
Tykke badedamer??? Du har rett og slett kun talent for å sy tynne ting! Da holder du deg til slanke syprosjekter så går det så det griner.... Jo her i huset sitter de benket foran UTROLIG kjedelig fotballkamp. Jeg har bestemt meg for å vente til i morgen før jeg setter i gang med å ta bilder av nye kjøkkengardiner. Jeg syns det er litt sånn stusselig å ta bilder i tussmørket--mye kjekkere å ta bilder i de få timene da det er lyst.
Jeg har stresset verre med å få orden på bloggen min i dag. Nå er det greit nok--gidder ikke å fikse mer. Karna hadde jo DEN kanonkule headingen... sukk! Men etter å ha prøvd flere, så ble det bare en småkjip en!!
Ser at du har tatt frem adventspynten, lurt! Så langt har ikke jeg kommet enda.
Stilige kombinasjoner du har planlagt
-det kommer til å bli knallfint!
Svibel er min favorittblomst liker veldig godt den deilige duften!

Sånn julestjerne har jeg også. Mannen min kjøpte den i fjor og vi lurte veldig på hvordan den skulle henges opp. Da vi endelig fikk det til var vi kjempefornøyde..den var veldig fin!

Ta deg en tur på den lokale puben. Syns det var en superduper ide.. Når ingen er hjemme hos meg så spiser jeg ikke NOE sunt. Da spiser jeg kun Fjordland til middag akkurat som Kirsten Giftekniv og Tannfeen Terje. Hadde jeg vært singel så hadde jeg blitt til en Fjordland reklame... hehe!
Kos deg videre på lørdagskvelden. I morgen er vel freden over for denne gang--så du må passe på å nyte hvert sekund!

Lina sa...

Oh så mysigt!Nu längtar man ju verkligen till advent!

Helene sa...

Ja, du kan si det sånn. Var i seng i halv syv tiden på morgenen, og opp igjen halv elleve. Phu..
Men fy søren så morro!
Jubilanten var rimelig sur da ingen dukket opp på middag hjemme hos han slik det var avtalt. Klaga seg fælt over at det var på tide at kammeratene fikk se å bli voksne og få seg normal folkeskikk. I det minste kunne de sagt i fra dersom det ikke passet. Han ble derfor ganske satt ut da han fikk vite at han skulle et annet sted å feire.
Tårene stod i øynene på han og han var ikke så rent lite skjelven da han skjønte at vi var over 150 stykk som hadde klart å holde festen skjult for han. Helt utrolig gøy :0)
Har denne uken nesten ikke gjort annet enn å sy. Det går i hjerter, kremmerhus og TILDA.
Måtte bare prøve og det er jo så gøy, så nå kaller de meg her hjemme for "sydåkka Anna"
Natti!

FO - 2 sa...

Mye fint hos deg på "prøverunden" før advent. :)
God stemning!
Svibler er så fine og lukter såååå godt! Men, jeg kan ikke ha dem pga. allergi! Trist.
Så, jeg kommer innom igjen og nyter synet av dine.
Så, kan jeg forestille meg lukten... ;)
Ha en deilig søndag.
Klem.

Anonym sa...

Selvsagt må man prøvepynte. Jeg prøvepynter alltid når jeg skal ha middagsgjester.

Flott adventsfatet ble.

ChatrinesLiving sa...

Så effektiv du har vært:) Flotte advent-ting du har, det blir koselig å få fram når dagen kommer. Og det er jo ikke lenge til nå;)
Ha en fin søndag!
Klem:)

Anonym sa...

Hei!

Fatet med adventspynt blir helt nydelig. Jeg liker også godt naturmaterialer og hvite svibler.

I dag skal jeg begynne med julerengjøringen. Blir så inspirert av deg og andre effektive bloggdamer som får ting gjort! :)

Grip dagen sa...

Et sukk fra husmora oppe i lia:

Nå har jeg vært alene med ungene + ei jente til på overnatting.
Jeg har vært på håndballkamp, handlet, laget mat, ryddet huset, lekt med ungene, sydd, vasket klær, støvsuget og laget deilig middag...(=vanlig dag...)

Husbonden kommer hjem etter å ha vært på fotballkamp og sovet på hotell. Han spiser min gode middag og legger seg til å sove på sofaen!
-For han har hatt ei hard helg...
GÅR DET AN?!!!?

Anonym sa...

kjære elin. gu så mye fint du viser og ikke minst som du lager!!!
du- jeg har et spørsmål til deg. jeg har tidligere laget fra den eldre tilda boken julestrømper til mann og barn. nå var jeg og kjøpte inn stoffer til å lage til minstegutten, men tror du jeg finner boken da???? utrolig irriterende. og biblioteket hadde jo ingen tildabøker inne! har ikke lyst til å måtte kjøpe den på nytt da jeg liker den nye boken veldig mye bedre. eneste er jo disse strømpene. jeg har funnet malen som jeg klippet ut den gangen, men alstå ikke boken med oppskriften, tror jeg husker litt, men lurer på om det var vatt ol i også???? så- har du denne boken, eller kanskej hun venninnen din Marit? hadde du vært så skjønn å mailet meg fremgangsmåten på tilda sine julestrømper, de med et stoff inni og et annet utenpå, hvor du bretter ned en kant. er du med? evt om andre som leser dette har denne oppskriften. hadde så lyst til å sy i kveld.....
ellers har jeg kanskje tatt meg vann over hodet i ønsket om å sy en engel selv. men skal prøve! går det gæli bestiller jeg en av dine fine!!!! men jeg har jo klart både kaniner, julestrøper og julposthoderen og veskene fra tilda for noen år siden, så jeg burde vel få det til.....men har mistet litt selvtilliten der....husker ikke hvordan jeg trer i symanskinen engang.....hm...men mannen er faktsik til god hjelp der....han som har laget alle liftgardinene våre.....;) ha en strålende kveld.
savner bloggverden litt...mon tro om jeg ikke er snart tilbake.....stor klem fra Karoline
karoline.leversen@hotmail.com

Anne sa...

Jeg har begynt å smugpynte litt jeg også! Ti-hi : )

Mita`s hjørne sa...

Oi... for noen koselige bilder du viser - det er jo ikke så lenge til nå - gleder met til å få ned det som er igjen av pynten (spent på hva musene egentlig har spist da - sikkert det jeg liker best...)
Her er det julepyntet hele desember...

Ha en koselig kveld...

Lynetmor sa...

Hei, så mye fint du viser :-)
Har lyst på svibler jeg også, men mannen er så allergisk, så er ikke sikker på om han tåler det.
Ønsker deg en fin kveld.

Olstad sa...

Hei så hyggelig det blir hos deg. Jeg er enig at alt skal prøves. Det var ett helgenialt konsept. Adopteres herved.

Ha en fin søndagskveld.

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Ja, guri , det er jo himla viktig å prøvekjøre!!!
Ikke minst glemmer man jo litt fra år til år hva man egentlig har .

Adventsstaken var så flott :) Jeg er som vanlig veldig imponert over deg altså - og skulle ønske jeg var like mye A menneske ...men men !

Kos deg videre , klem

Flisan - Alldeles Vardagligt sa...

Mmmm, vad mycket fina asventssaker du visar! Stjärnan är jättefin!
Ska bli kul att se allt på plats till första advent :)

Ha en bra vecka!

Kram
Flisan.

Helene sa...

Kunne også tenkt meg litt "prøvepynting" men da hadde alle vist at jeg er gal så jeg får vist stå over.
Ille nok å bli mobbet over at jeg til stadighet flytter på møbler og ting, så jeg trenger ikke å vise flere av mine laster he,he

Ingrid sa...

Så hyggelig å finne fram adventspynten! Jeg gleder meg også masse til jeg skal gjøre det! Det er sååå koselig med advent. Ventetida er halve stasen spør du meg - når jula først kommer så går den jo så fort.
God natt! :)

Andrea sa...

Hei hei. Ja, her var det mye fint igjen som vanlig, du som pynter så fint i hele huset. Sikekr på det er finere hos deg enn hos kongen. Det er kjempe gøy å forandre i huset og når det nærmer seg jula er det alltid gøy å pynte ekstra. Håper du får en fin mandag. Stor klem til deg vennen...

Karna sa...

Litt tjuvstart er vel lov, er jo rett rundt hjørnet. Hadde det ikke vært for de forbaskede musene, hadde jeg fått ryddet skikkelig opp, men mått gi meg da jeg oppdaget dem...er så pysete!! Akk ja, containeren ble nå full allikevell....

Kjempe fine skilt dere har til salgs i butikken deres, det er vel snart julebord for firmaet deres nå vel...he,he...

Dorthe ♥ sa...

Åååhhh så mycket vackert du visar!!!
Klem fra Dorthe

Lovise sa...

Heisann. Du verden så masse kommentarer du får. Advent er kos!!!! Godt at vi har denne tiden nå i mørket. Kos deg så mye du kan.
KLEM

Anonym sa...

Svibler er såå koselig til jul, men for min del blir det ingen her i år.... da jeg i fjor plutselig var blitt allergisk mot dem!!!! Bare nøs og nøs.... hfmf.... kanskje jeg må sette noen ute jeg og!
det er så koselig å pynte til jul.. jeg verker etter å få frem julepynten... og gardinene...
Ha en superflott mendag!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

ÅÅh så vackert med alla hyacinter och annat fint du pysslat med!
Kram
Marie

silje-sin sa...

Så utrolig mange fine ting! Adventsfatet blir nok kjempelekkert! Oj,kanskje jeg må få handlet meg noen svibler snart da... Husker det var tomt i butikkene da det nærmet seg jul i fjor. (selv om det er en liten stund til enda..:))
Kos deg videre med juleforberedelsene! mange klemmer

Sigurd Olav Silset sa...

Så nydelig ting du skal pynte med!! Har så lite slik julepynt jeg! Skal en tur til Tr.heim i mårra, får se om det blir litt tid til julepynt-shopping:)

Lilla Blanka sa...

Oj sy många fina bilder, jag tycker det är så fint med zink, hyacinter och stearinljus, jättevackert!!!

Ingrid sa...

Hyggelig med lang kommentar fra deg! Jeg skal prøve å bli litt kjappere til å oppdatere nå framover. Det er jo så mye koselig å pusle med fram mot jul - så det vil nok gjenspeile seg på bloggen tenker jeg.
Lysekrona er kjøpt hos Christiania belysning. Du kan jo sjekke nettsidene deres og finne din nærmeste butikk - regner med det er en kjede.
Ha en fin dag!

Lotta sa...

Åh vad fina saker du visar idag. Längtar så efter december!

Ha det gott!
Kram
Lotta

Merete sa...

Så mykje fin julepynt du har begynt å plukke fram..blir alldeles i julestemning av å kikke innom her hos deg!! Likte godt adventsstjerna di..kor har du fått tak i den?? Sviblasr høyrer jula til, ja..må snart gå til innkjøp av nokt\re slike eg og..og så trur eg at eg må ned i kottet og kikke litt på julepynten min og kanskje ta fram litt av den eg og snart ;o) Ha ei super veke, Elin!

Anonym sa...

Åh, du kjære vakre vene, så mye flott du viser...
Jeg skulle bare SÅ trengt deg både hjemme og på jobben, du driftige dame;) Også har jeg en formening at jeg hadde satt enda større pris på dine sosiale ferdigheter...hehe:)

Ønsker deg en super kveld, og meg og Karna ble tatt inn i varmen igjen av blogspot, som fikk helt hikke her når jeg skulle kommentere...hmprfr! Den lange meldingen...og BORTE!!! Prøv igjen senere stod, men etter 20 gangen fant jeg ut at senere var sikkert MYE senere, og da hadde jeg jo ikke tid! Skjønner de ikke at vi m,å være på nett hele tdøgnet og ikke bare sånn innimellomh...hehe:)

Anonym sa...

Og dysleksien blomstrer!

an angel at my table sa...

Visst är det härligt att vi närmar oss högtidernas högtid! Mycket fint du visar.
Kram Från an angel at my table.

Bestefars Verksted. sa...

Oiiii,kjenner jeg blir litt påvirket av dine fine julebilder,gitt.....får såååå lyst å hente ned min julepynt....spørs om jeg klarer å holde meg...!! Men ettersom det står stabler med esker(malte ting)overallt,må jeg helst vente til neste messe er over...klarer man å vente tro......?? Selvpining...hihi...kos deg videre ;)

MiaMaria sa...

Såklart man kan börja pynta lite lätt.....underbara saker du visar.

Ha´en skön vecka!
Miamaria

Mia sa...

Hei Elin! Sååå fin bloggen din har blitt (for du har vel skiftet både bakgrunnsfarge og banner, eller...?) og så mange herlige innlegg siden jeg var innom sist (for tre uker siden... huh). Du ser ut til å ha kontrollen på julen, du. Jeg har ikke kommet hel i julemodus enda, men det kommer seg nok.

Tusen takk til deg, søte venn, for dine koselige kommentarer og "savnet"-meldinger i bloggen min. Du skal vite at jeg setter utrolig stor pris på dem. Og nå som jeg er tilbake skal jeg virkelig sette igang med både sying og pynting og det hele... (inspirert av deg).

Grip dagen sa...

Å i heian heller, så mange kommentarer...!!!
Du har litt av en jobb å følge opp alt dette!!!
La ut en Tilda på Veslehuset. Den lå ca 10 min før den var solgt...
Har lage en til ikveld. Den har ullkåpe og skøyter hengende over skuldra. Den er supersøt!
Har sydd 7 skøyter ikveld. Litt av et pirk... Bøye ståltråd til meier, sy på skosnorer og blonde. Men de blir jo søte da!
Har mye jeg vil lage, men privaten presser på. Blir mye alene med ungene fremover, selskaper i vente, gaver å kjøpe, kaker å bake, kort å lage, advent er visst også rett om hjørnet...
Trenger jeg si noe mer...?
Kanskje lurt å få noen timer på øret også, slik at ikke lunta blir kort i morra.
Snakkes.
Marit i liå...