onsdag 5. desember 2007

Jul i Loftstua.

Loftsua blir brukt til diverse hobbyprosjekt, leking og Tv titting. Det er her jeg plasseres når mannen skal se det han har lyst til og jeg ikke vil se på det samme. he he
Jeg synes det er koselig å sitte her oppe og derfor blir det også her pyntet til jul.

Jeg liker julepynt som egentlig ikke er julepynt men kan brukes hele året. Slik som dette hjertet som jeg kjøpe på blomsterbutikken på søndag. Vet ikke helt om det skal opp på veggen eller skal få ligge til pynt på en sølv fat. Hjertet er belagt med hvite fjær....kansje det er bror til fuglen nede på kransen, som måtte bøte med livet for å bli til et fint hjerte?














På Bordet i loft stua har jeg et fat som jeg har arvet, en svibel og fattigmann lysesatager som egentlig ikke er
fattigmann fra søstrene Grene.
Å flere røde julestjerner samlet i en stor sink urne.
Heller et stort blikkfang enn mange små klatter,
som bare blir forvirrer rundt om kring.



Har tatt vinduet ut i lotstua og nå står det på skrivebordet.
Jeg er enda ikke helt ferdig for jeg skal til Krims og krans å se hva de har å by på.
Da har jeg tenkt å både finne julegaver og ting til loftstue og kjøkken.

Det er meg og søster Marit som skal av gårde (Kåre).
Da er det slik at Marit pakker niste, termos og sunn mat,
mens lille frøken dill dytter inn en KJEMPESTOR slikkepinne i kjeften å skylder på at det er viktig å holde blodsukkeret oppe.
Sånn er vi to! Akkurat som knoll og tott:O)

Har blitt utfordret at denne dama til å fortelle om hva vi spiser til jul( hva er det vi ikke spiser spør nå jeg)

Men ok da den er ganske grei.....mat.
Veldig mye mat. Føler det der rene mat orgien i vår familie.
Å en ting: vi lager alltid for mye mat.

Her i dette hjemmet begynner "mat julen" den 23 desember på dagen med hele familien på julegrøt og spekemat, hjemmelaget potetsalat og eggerøre.
Der sitter vi å spiser og koser oss. Ertterpå blir det en kake eller 5 til kaffen.

Kvelden lille julaften pleier vi å ha julekvelds mat.
Enten er vi bare oss ellers så er jammen huset fullt da også. Det kommer litt ann på hvor vi feirer julen det året.
Ettepå er det gløgg og snop.

Julaften står jeg tidlig opp og baker rundstykker og lager en fantastisk frokost med reker, cabaret, dressinger, egg, spekemat og oster. Her sitter vi å spiser oss inn i formiddagen mens tven surrer å går i bakgrunnen.

I 18 tiden er det tid for julemiddag. Da er det pinne kjøtt som gjelder.
Med poteter og kålrotstappe.
Det ene året tok svigerfar grønn kondittorfarge i den, men det var bare for å hisse opp en "lett selv antennelig" tante av mannen.
he he

Etter middagen er det på mannens side Dronning Maud som gjelder og på min side riskrem med saus.
Liker begge deler mens mannen elsker Dronning Maud
(hun var da ikke så fin?)

Kaker, kaffe, sjokoladeboller og diverse andre søtsaker må jo også prøves....

Første dag er en repitisjon av julaftens frokost men da er det svigermor som holder julebruns for alle sammen.
Vi eter å eter å eter å eter......

Andre dag er det hjem til mamma for å spise sursteik, ribbe eller noe annet godt hun har laget til. Her er det på samme viset....
vi eter å eter å eter

Dette er slik vi har det.... det er vel ikke noe som er bedre enn god mat og drikke.

Ønsker alle en fin kveld.

Masse klemmer fra Elin:O)

39 kommentarer:

Hilsen fra landet sa...

Høres snadder ut det der ja... og herlig pynt du har! Er fint med litt "stæsh" på denne tiden.
Har nok gått mer over til å glede meg til maten i steden for til pakkene - og særlig konfekten vi snart skal i gang med å lage.
Fortsatt god adventstid til deg!

Helene sa...

Høres ut som om vi har en ganske lik julefeiring. her er det også maten som gjelder.
Har ikke sånn god frokost på lille julaften for da har vi hummer på ettermiddagen. Julaften går det først i pinnekjøtt og riskrem til dessert og så fortsetter vi og ete til vi blir trøtte og dovne alle mann.
1 dag har vi skikkelig god frokost med hjemmebakte rundstykker og horn. Men i motsetning til deg jukser jeg og baker dem før jul og hiver dem i fryseren. hadde de visst at andre bakte dem om morgenen hadde de nok jaget meg tidelig opp, for dette er vel så viktig som julemiddagen. Nesten et lite koldtbord. Slik fortsetter vi med enten kalkun eller ribbe.
Rene matorgien:0)
God tur til krims og krams!

Anita sa...

Åh! Nå ble jeg lysten på julemat! Men her er det ribbe som gjelder!!
Det hjertet var veldig fint! Litt anderledes!

Klem Anita

Lena sa...

Hei! Så koselig du har det! Julematen hørtes deilig ut, samme tradisjoner som vi har omtrent.. Det høres hvertfall ut som dere er flike til å kose dere ja!
Men sånn skal det jo også være i julen.. Er ofte inne og ser i din blogg, syns du er kjempeflink:)

Emmeline sa...

Du pynter og du pynter... Det må jo bare bli det ultimate julehus hos deg tilslutt:) Veldig koselige ting selv om det egentlig var ganske grusomt å tenke på at dette hjertet en gang var en sangfugl eller noe deromkring... Syns du bør ligge hjertet på et fat og nyte synet av den avstedkomne fuglen... Du verden for et matkalas dere skal ha??? Dere må jo koke og bake i månedsvis om dere skal komme dere til målet??
Jeg kunne gjerne vært gjest hos dere det må jeg si, med alle disse delikate rettene på bordet. Nam nam! Ble faktisk helt sulten av å lese om de nydelige kakene og de hjemmelagede rundstykkene!! Fristende!!

Bestefars Verksted. sa...

Hihi...skulle nesten tro du beskriver julemat-orgiene hos oss....temmelig like !!! Mat,mat og atter mat !! Du har pyntet så fint,kjempesøtt med den lys-slyngen rundt det gamle vinduet. Jeg hadde det sånn ifjor,men ting forandrer seg stadig her,gitt.......rart det der...!! God tur til Krims og Krams ;)Hjertet ditt var forresten kjempefint !!

Emmeline sa...

Du verden.... Skal si at jeg ble imponert etter å ha fått et dialekt innlegg på bloggen, måtte nesten slå opp i ordboken, men bare nesten siden jeg kjenner noen fra nabolaget ditt og da går det så det griner med tolkingen, hehehe! Ville bare sende en hilsen til vimpeldamen. En mummimamma setter seg lett fast i stolene uavhengig av farge og fasong, og iallefall hvis hun får servert all denne maten fra Prinsessa. Gleder meg til å se vimpelfestbildene!

Hulda sa...

Så nyyyydelige det gamle vinduet ditt var! Helt skjønt! Gleder deg masse til jul du også, det forstår jeg. ;) ;)

Nette sa...

Stilig hjerte du har kjøpt deg ja:) Artig å høre om matorgiene deres, enn at du baker på selve julaften...så koselig!

Anonym sa...

Så herlig, nå ble jeg sulten, hehe... :)

åsemor sa...

Det er vel det jula skal brukes til, være sammen, og da må en ha mat. Det er merkelig hvordan julefølelsen kommer med denne maten, synes det er helt greit jeg som koser meg med matlagingen:)
Jeg er også utfordra på dette, kommer i et senere innlegg.

Sol sa...

Hmmmmmm, nå ble jeg jo skikkelig sulten......også rett før leggetid da ;-} Jammen er det koselig å lese om juletradisjonene deres. Høres ut som om dere har det veldig koselig i alle fall, masse god mat og masse god stemning ;-}
Du har pyntet så fint i loftstuen din også.Det må være fint å ha et sånt krypinn når man skal se på tv i ro og fred,eller drive med litt forskjellige hobbyaktiviteter. Skulle gjerne hatt en sånn,men her har vi alt på en flate, og loftet vårt er ikke særlig innbydende ha, ha....
Ser på Krims og krans linken din. Så mye fint det var der....*sukk*
Ha en god førjulsnatt!

Mia sa...

Heheh, Elin! Her var det da myyyye god mat! Jeg blir jo så sulten av å lese det hele. Men en ting har vi ihvertfall felles med julefeiringen, og det er pinnekjøtt! Det må til her hos oss også. Eller så ser det riktig så julekoselig ut hjemme hos deg allerede. Koselig å følge med pyntingen og juleforberedelsene dine. Og så takk for din søte kommentar hos meg da... tenk at du sjekket "fakta", og at det stemte ikke helt med fjorårets julepynt og nå... Søte du... kos deg videre med alle dine gjøremål nå i denne deilige førjulstid.

Marie sa...

Fine bilete hos deg! Det blir ein del mat hos oss også, men trur ikkje eg slår deg, hehe. Me har risgrøt veslejulafta, julafta har me pinnekjøt med kålrotstappe og poteter. 1.juledag har me julefrokost med heimelaga horn og grove rundstykke, heimelaga waldorfsalat og masse godt pålegg. Ettermiddag og kveld hos svigermor. Her er det "eit hav" av kaker til kaffien og ståande buffe til kvelds.

God adventstid til deg :)

FO - 2 sa...

Du har det koselig i loftsstua di. :) Fine bilder og god stemning. :)
Jeg har noen slike vinduer også. Har satt speil i noen.
Kos deg videre i førjulstida.
Klem fra meg.

organic-lizzi sa...

Så fint du har pyntet..
Deilig å slippe og "sloss" over fjernkontrollen..
Datt litt ut av all maten,men du ligger hvertfall ikke på latsiden:-))
klem Randi

Anniche ♥ Annas Rom sa...

Hei vennen!
Grunnet tåkesyn og trøtte hodet , klarte ikke jeg lese hele innlegget ditt !
Men ser ut av bildene dine at du har virkelig pyntet og fått det fint !
Flinke jenta , kan du komme hjem til meg og "stashe" litt også , tjihi!

Klem

Anonym sa...

så koselige ting du har på lofts stua di da! Koselig å flytte litt rundt på ting!
Godt å se at det ikke er bare her det spises i jula....
Ha en flott torsdag!

Karna sa...

Så utrolig flott hjerte, så får heller en liten fugl bøte med livet....he,he....Du har pyntet og gjort det kjempe koselig, det vinduet er jo bare helt konge som ungdommene sier.....

Litt av et etegilde dere har, og det er det her også, triller fra ene bordet til det andre hele julen.....

Mita`s hjørne sa...

Koselige bilder, og et fjærhjerte - lekkert...
Ser dere spiser mat i jula dere også...he,he...vi å, masse mat - skulle tro det er et slags mesterskap dette - spiser fra morgen til kveld...phu... men så hærlig julen er da...
I år blir det urtolig rart nesten da, første året på mange år at jeg ikke jobber, men gubben jobber da, men har fri julaften ettermd, og første juledag da - så da har vi jul... det er vel vare to ganger på 18 år at en av oss har måttet jobbe julaften kveld da - men flere nyttårsaftner har vi jobbet. ikke så ille det - værre med julaften...
Flott det vinduet du har...

Ha en koselig dag...

[morgrethe] sa...

Oj oj oj, her er det pyntet fint ser jeg. Koselig loftstue du har. Og all den maten da gitt, ja slik er det vel hos de fleste. Etter tre dager er en skikkelig matlei, da er det godt med taco igjen. Her har pinekjøttet også kommet i hus, gleder meg tilvlukta...... mmmmm .....og smaken. Det var min alvorlige bekymring da jeg ble sammen med en ribbe-mann, men jeg har heldigvis fått viljen min. Ha en fin dag Elin:o) Men du.... er du og Marit (grip dagen) søstre?

My little footprints sa...

Eter og eter og eter *ler*, ja gjør vi noe annet i Jula da? Skulle jo tro vi skulle ha hele byen på besøk sånn som man hamstrer mat i juletida! Men det er jo også det som er julen og det som gjør julen så koselig! For det er slik med Nordmenn serru, vi kan nesten ikke kose oss om det ikke inkluderer mat ;)
Ønsker deg en god førjulstid!
Klem fra Beth

Ulrika sa...

Så fint du har pyntat! Härlig julstämning.

Ha en fin fortsättning på dan!!

Kram.

Sigurd Olav Silset sa...

hihihi... ante meg utfra bloggen din at du var glad i å stelle istand mat også ja:) Har nok en del like tradisjoner med maten vi tror jeg, spekemat er også fast kost på lillejulaften, vi har det til kvelds mens vi ser hovmesteren....
Regner med du og søstera di finner mye fint når dere skal ut på tur, butikkene bugner jo av fristelser nå. Ha ei fin helg:)

Anonym sa...

Kjære vakre, søte, snille, vene deg!!!!!!!!!!!!

Har ikke glemt deg, bare glemt klokken, dager, timer, og du vet...hmpfr!

Jeg skal kjøpe meg masse tid, så snart det blir til salgs, og dessuten så hjelper det liksom ikke å komme inn her å se at det enste som mangler, er jultreet liksom, så er det jul?!?! Blir liksom ikke midre stresset av det...hahahaha;)

Kjempekoselig hos deg, og må si du er flink å skape stemning;)

Kos deg videre, og PLUTSELIG er jeg tilbake;)

Grip dagen sa...

HJEEELP!!!
Vet du hva som får meg skikkelig forbanna, hoppende, sinna!?!
Det er tekniske dubeditter som ikke virker!! Nå er det PC'n som gjør at jeg nesten sprekker.
-Headingen på både min og andres blogger vises som kun ei smal stripe.
-Pålogging og hjelpetekst vises kun på engelsk, selv om jeg velger norsk språk.
-På Veslehuset kommer tekst på høyre side av bildene.

Vet du eller andre hva dette kan være, så setter jeg stor pris på hjelp!!
Hilsen fortvila Marit

MODERN COUNTRY sa...

Hei du jenta i farta!
Her var det bare Jul og atter Jul! Her har det jo vært St. Nikolas feiring i går med pakker og det hele.Han ligner litt på Julenissen med hvitt langt skjegg og Halve befolkningen feirer jo den dagen i stedet for Jul så det er ikke mye følelse jeg får for Julefeiring enda kan du si. Da er det godt å komme inn her i bloggeland å få en god dose med Norske Juleforberedelser vettu :)) Hjemme hadde vi gasnke like ritualer som dere familie har. Vi hadde bare stek i stedet for pinnekjøtt, og Maud ble byttet med Engelsk konfekt. Riskrem er jeg helt gal etter, kunne spist det til hovedrett jeg, haha

I morra blir det for meg endelig litt rydding og pynting her. Treet skal også kjøpes denne helgen. Men det kommer ikke i hus før Lillejulaften.

Du får kose deg videre med forberedelser og pynting. Vinduet gjorde susen!
Klemmer fra Aina

Verkstedet sa...

så fint du har pyntet,Elin!!!!
og deilig mat du forteller om, mye som vi, pinnekjøtt er bare nydelig. I dag har vi drukket gløgg og spist pepperkakene av pepperkakene vi laget i går. Barna elsket gløgg, er liksom noe bare voksne drikker,men det er jo igrunnen nesten som saft. liker så godt denne tiden, men skulle hatt fri hele desember for kos og alt en vil lage og handle, blir jo mye når en ikke er hjemme før ettermiddag med barnehagehenting ol aktiviteter oppi det hele, men sånn er jo det for nesten alle da.
kos deg. klem fra meg som gleder meg til helg:)

Donnas Verden sa...

Koselig å høre om julefeiringen din, artig å høre hvordan andre gjør det:) Masse fine bilder du har lagt ut, kommer innom til helgen igjen tenker jeg.

Fortsatt god kveld:)

litenIda sa...

Flotte, flotte bilder! Så fint du har pyntet! Det vinduet er så tøft, synes jeg!

Hehe, høres omtrent ut som vår jul. Føler at det er det det blir gjort mest av i jula.. Ete, ete, ete..! Man er jo mette til langt ut i januar..! :)

♥ Carpe Diem ♥ sa...

God kveld i julestua.
skjønne stemningsbilder.
Likte så godt dte gamle vinduet.
Kos deg med det du gjør.
Klem fra meg ;)

HildeS/Frøken Fryd sa...

Eg skjønar at du er ei skikkeleg juledame, hehe.
Så koseleg du har pynta i loftstova. Det fjørhjarta var skikkeleg fint.
Det var eit skikkeleg matmaraton, men eg skal ikkje snakke så høgt, for me eter og eter, me også. Til me ligg der.
Ha ein fin kveld.

Dubbelörn sa...

Komma in här o läsa hos dig på kvällen var ingen bra idé alls!!! Vilken matorgie *skrattar*. Men det är ju så det är under julen, man njuter!!

Kramar

ChatrinesLiving sa...

Du har det jo så koselig i loftstua!! Kos deg der;)
juleritualene dine er jo lik mine, familie, mat og mat og mat.... og mat...:) Det er jo det jul er, sant?:)
Jo blogspot har jo gått helt i spinn om dagen... Håper de fixer problemene sine snart.
Ha en flotters kveld (ups..natt;)
Klem fra chatrine:)

Anonym sa...

Så fint det hjertet med fjær var, utrolig lekkert!!

Emmeline sa...

Hvor er dagens nye innlegg????
Hehehe. Vi får besøk i helgen, og jeg er litt bekymret for hvordan det vil ta seg ut med meg som blogger og blåser i besøket...Hjelpemeg! Fikk tips om hvordan lage gøye pepperkake hjerter av Albertine på bloggen i dag, det må prøves! Ha en fin natt--du sover nok søtt for minst to timer siden! Du skal jo snart stå opp igjen faktisk;)

Huset i Hagen sa...

Du er så flink til å få det julekoselig! Hjerte var kjempefint. :o) Når det gjelder mat ja. Jeg sitter her med en ballongmage etter all denne spisingen...Og dagene er så våte og mørke at det frister ikke så mye til turgåing heller, så da er det mye kjekkere å spise og blogge he.he. ;0) Du får kose deg videre med den fine pynten din ;0)

Lene sa...

Hehe.. Morsom svigerfar du har :)

Og duuu - jeg er altså konditorgrønn av misunnelse på alle dere heldige damene som har slike gamle vinduer :) Utrolig fint og dekorativt :)

Haha - og så må jeg bare takke hjerteligst for verdens beste tips hva orkideer angår :)) Gi dem til naboen og kjøp nye!! :) Det høres vel sånn bortimot ut som min tålmoighet og, ja :)

Ha en fortsatt fin dag :)

Lene

Marte sa...

Å nå ble jeg sulten;)
Det høres ut som at dere skal kose dere i julen!! Det gleder jeg meg også til.
Det skal bli deilig å bli ferdig med eksamen og få ordentlig julestemning!
Jeg er ikke så aktiv blogger, men det er umenneskelige 3 eksamener, 3 dager på rad sin feil...!

Men jeg er innom her og ser på de koselige bildene du legger ut og de spennende innleggene!!

Jeg skulle gjort mye for å legge meg ned på sofaen i loftstua di og bli servert all maten du beskriver;)(hi hi) i stedet sitter jeg på lesesalen med lys over meg som ikke minner noe om jul og koselig stemning! ;)

Ha en deilig helg!