fredag 26. oktober 2007

Utfordring fra HeleneS på en fredag:O)




Ufordringen går ut på å fortelle fra vår jul og juletradisjoner. Som kansje mange vet er jeg veldig julete av meg. Det er den beste tiden på året og jeg begynner forbredelsene allerede i oktober.


Jeg liker å vaske huset til jul og det gjør ingen ting å vaske vinduer, stekovn, tak og vegger. Synes følelsen av å vite at huset er rent er befriende.

I November er det sølvpuss, vasking, pakkekalender til prinsessa og jule gave innkjøp som står i fokus.
Jeg baker også men dette er nesten som terapi så dette tar jeg innemellom alt det andre.

Helst baker jeg brød, kjeks, pepperkaker og formkaker.
Men jeg liker best nybakte brød så her blir det bakt hele tiden.




Jeg pynter alltid bordene og har som regel planlagt dette i god tid på forhånd.
I fjor var juleaftens bord i sølv, hvitt og gull med litt natur ting.
Jeg lager alltid bordkort selv om vi bare er oss tre ved slike anledninger.






Juletret blir pyntet med gammeldags og hjemmelaget julepynt og ikke bare 1 lyslenke men 3 stk.
Jeg kan ikke få nok av disse flotte lysene.
Det beste med juletreet er når jeg står tidlig opp i desember å kun tenner juletret. Det blir en egen stemning i stua.





Jeg kjøper alltid Azalia til jul. Hels hvite. Det var slike min mormor alltid hadde når julen nærmet seg.
Dørkransen lager jeg selv og den er alltid på plass på døren
1 desember.





I dette huset kommer man ikke utenom svibler og Amaryllis.
Det er et must. Ikke noen jule uten.

Ellers så reiser vi den første søndag i advent til Kongeparken for å være med på tenning av julegranen.
Det er et flott syn. Så sender kongeparken opp et fantastisk fyrverkeri.
Ungene er på juleverksted der og lager alt fra fuglekasser til pepperkaker.





Fast tradisjon er "lille julaftens kvelds".
Da pleier vi be venner eller familie til kveldsmat.

Så sitter vi der å smaker på alle julens pålegg, drikker vin eller øl og bare koser oss. Tanken på at det er julaften dagen etter og man har flere dager med fri forran seg er deilig.
Jeg har alltid hatt som mål at på lille julaften skal jeg være ferdig med alle innkjøp slik at jeg ikke trenger å reise ut på julaften. Den dagen er hellig for meg.





Julaften får alle tre gaver fra nissen i hver sin strømpe som henger på peisen.
Så spiser vi en god frokost sammen mens barne tv surrer går i bakgrunnen.

Tre nøtter til Askepott og Reisen til julestjernen og Tante pose er filmer som vi liker.

Gjestene kommer i 17 tiden å vi pleier å spise i 18-19 tiden.
Etterpå kommer nissen og det er gaveutdelig.
På kvelden er det kaker og spill. Ofte kommer man seg ikke i seng før sent, sent. Ungen leker med de nye sakene sine og vi sitter å prater å koser oss.


Ha en fin fredag.

Masse klemmer fra Elin:O)

18 kommentarer:

Eva Agnes sa...

Det låter som en mysig och välorganiserad jul.
Tycker också om julen men pyntar nya grejer för varje jul.
Maten tar jag inte så allvarligt på eftersom jag är vegetarian.
I år ska jag åka till min dotter i Västerås. De bor i en femrummare högst upp i ett hus mitt i stan. Det är en etagevåning och jag är så spänd för jag har aldrig sett den förut.
Det flyttade in för en liten tid sedan.
Kramar till dig och skön helg.
Eva Agnes

Olstad sa...

åhhh så hyggelig det var her da. Gleder meg til julen jeg nå. Takk for fin juleinspirasjon.

Ha en riktig god helg (nå var det nære på at jeg skrev god jul)

Zizzi Molde sa...

Høres ut som dere har en flott julefeiring, hvor dere tar vare på tradisjonene. Det er viktig. Jeg har og med meg mine tradisjoner inn i min "egne" familie, og det jeg gleder meg mest til i år,(bortsett fra å kjøpe/pakke julegaver og sende julekort,, samt maten) er å la ungene sette grøt på låven til selveste nissen. Håper det går bra med tåa, og at sjefen er skikkelig sur! Klem fra meg!

Kristi sa...

Hei min venn!!
Bare en liten hilsen for å si at eg kikker innom....
Ha ei riktig fin helg.
Klem fra Kristi

Grip dagen sa...

Har du sjekka kalenderen, Elin?
Det er rett før jeg springer til kanten på fjellet for å se om du har tent adventstaken der borte!!!
Har du kommet helt i julestemning? Eller er det sying av engler og nisser som har gått litt til hodet på deg?
Nei nå vet jeg det... Det var nok ikke bare tåa du slo den natta...

Vel, jeg får finne køya så jeg er våken og klar i hodet når vi skal på loppemarked i morra!
Sees da. Marit

Katarina sa...

Go morrn Elin:)
Eg såg nu att det var så länge sen eg kika in hos dig:) Är nu veldig glad att jag jag gjorde det i dag.
Du har en av de allre trevligaste sidorna jeg vet.
Är så oppe i julestevning nå så eg gleder meg till Jula nå enormt i år.
Vi har osså mange traditioner hos oss. Eg har släkta oppe i Narvik så mange av de traditioner vi har är kommen därifra:)
Du e så flink me o skrive så koseligt, å det er en ren nöje att kike in hos dig:)

Åh så jeg blander i skrivingen min, hihi.

He en riktigt skön helg och hils til Norge fra meg.

Stor kram fra Katarina

@afjo72 sa...

Duverden, nå fikk jeg virkelig julefølelsen i meg. :o) Så koselig det hørtes ut å feire jul hos deg, Elin!!

Tiden går jo heldigvis raskt frem til julemys nå, såå... Snart er du igang og da gleder jeg meg virkelig til å lese bloggingen din! :o)

Ha en super helg!!

Emmeline sa...

Klokken er 9:55 på en lørdag morgen, men da er vel egentlig dagen din absolutt over...

Jeg har forresten glemt å legge inn bestilling på Tilda nissen, med julefarger og tuttehår. Gjerne rødt stoff med rosemønster eller ruter på noe av klærne, det liker jeg! Er også fornøyd med en vanlig størrelse... Tenkte den skulle få sitte i en krans, så en sånn gedigen Tilda får vel kransen til å knake, hehehe!

Skal si at du har mange flotte bilder fra julen--det er vel ikke akkurat i år du viser bilder fra, får vi endelig håpe...
I så fall er jeg veldig seint ute, eller du er absolutt veldig tidlig--hehe!!
KOSELIGE bilder iallefall! Jeg har drømt om juletrær og julegaver i natt...Det er nok bloggingen som gjør det. Jeg har ikke pleid å være så opptatt av julen SÅ tidlig før!
Håper du får en super dag med tåen på puten hjemme mens resten av kroppen er på tur på loppemarked. KOS DERE! KLEMS

Anonym sa...

Så flott ditt julehus var pyntet.
Dette var veldig inspirerende.
Takk Elin for fine bilder.
Håper tåa er bedre nå ...
Ha en fin helg og kos deg.
Klæmma fra me

Anne sa...

Vet du ..., AKKURAT samme duren går det i her hjemme hos oss. prikk likt. Nesten uhyggelig å lese dette.

Men en ting er annerledes. Vi har ALLTID en disusjon om vi skal ha glitter på treet eller ikke. Ingen jul uten denne diskusjonen. Blitt tradisjon det også.

Klem herfra, min lille siamesiske jule-tvilling :-)

Klarafina sa...

Ååå, jeg gleder meg så til jula!
Håper jeg får se enda fler julete bilder i bloggen din etterhvert som det nærmer seg.

Vangen sa...

Å så kosleig å lese om juletrsdisjonene dine. Ble helt i julesteming her nå. Had en litt sånn følelse fra før og. Hatt bursdagsfeiring her i kveld og nå har roen endelig senket seg igjen. Litt sånn som på julaften:)

Grip dagen sa...

Godkveld Elin!
Da var loppene vaska, desinfisert, tatt bilde av og publisert!
Her går det unna...
Har ommøblert i vitrineskapet og på kjøkkenbenken. Gøy med noe nytt!
Dette må vi gjøre flere ganger! Må si jeg ble litt gira av dette. Synes vi gjorde mange kupp.
Nå er det pizza og rødvin. "Skipperen" har nettopp steget iland. (Husbonden har hatt praksis på båtførerkurset sitt...)
Klem Marit

Emmeline sa...

Skal du ikke skrive litt om loppemarkedet??? Har du gått i loppekassen allerede??????

Anonym sa...

Tro det eller ej...MEN jeg har gått med nisselue i hele november og desember i 10 år...HAHAHAHAHAHA!!!
Så jeg tar med meg nisseluen, nissepappa, og nisseungene, og feirer jul hos deg:))))) OG RUDOLF, du såjo han hehehe...
Gave sekken er klar;)

ESMERALDAS HJERTE sa...

Hei:) Gjett om jeg får julestemning når du beskriver juletradisjonene dine:) Skjønte av en annen blogg at du også hadde vært på loppis i dag? Skal linke deg jeg-så kan jeg kikke inn litt oftere! Og så utrolig mye fint dere lager; var innom den andre bloggen:) OJOJ, ikke bra for lommeboka-kommer igjen:)

Elisabeth

FO - 2 sa...

KOSELIG! :)
Norske tradisjoner.
Kjenner meg igjen... ;)
Men, flagg på juletreet...DET vil jeg IKKE ha! ;)

Marte sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.