lørdag 29. desember 2007

Nå er det snart nytt år




Ja, med nyttårs aften like om hjørnet så er det på tide å handle inn Kalkunen. Det gjorde vi i foregår, å hvis jeg har skjønt det riktig så var det et lurt sjakktrekk.
Her i Rogaland var det i går bare en eller to butikker som hadde kalkun igjen.
Håper de har gardert seg og at det kommer ny forsyning i dag.
Hos oss er det ingen nyttårsaften uten kalkun.




For meg så er nyttårsaften hvit, blått sølv eller gull. Her blir det pyntet slik også. Her skal den hvite damaskduken og serviettene frem. Fin serviset i hvitt og gull, Hvite liljer på bordet og sølvbestikket kommer selfølgelig frem.




Ti jul jul fikk vi enda flere av disse glassene i Kongle serien. Det er favoritten. Begynner å få en del nå så nå er det ekstra gøy å dekke bordet med disse.





Ellers så blir det brukt boller og skåler som vi har arvet. Noe av dette er 100 år gammelt og veldig stas å ta frem ved slike andledninger.



Dagen i dag skal gå med til å tørke rennende øyne, snått, handle inn mat til nyttårsaften, raketter, sy, lese pleier den helsikes forkjølelsen og kose meg.
Det går fint an å kose seg selv om man ikke er helt i topp form.

Takk for alle "god bedring" ønsker og kommentar i romjulen. Setter så pris på dette. Men det rekne jeg med at dere vet:O)

Kos dere disse siste dagene av 2007.

Masse klemmer fra Elin:O)

48 kommentarer:

Anonym sa...

Kselig å dekke til nyttår med det vakreste man har. Ekstra hyggelig for de som kommer på besøk og! Terrinen din er kjempenydelig! Håper du poster et bildet av ditt vakre nyttårsbord etterhvert?! Kos dere masse :-)

Nette sa...

Mmm...kalkun er så godt! Fint service dere bruker, nydelige glass også. Fortsatt god bedring:)

Tussaluso sa...

Masse fint dekketøy du har. Kjekt å dekke ett fint bord når det nærmer seg slutten på året. Har nett skreve i bloggen min at i år gler eg meg til å starte på ett nytt år og hive ut julepynten. Ser fram til lysere tider. Ellers får du ha god bedring og godt nytt år.

Mita`s hjørne sa...

Blir nok ikke nyttårsaften uten kalkun, potetsalat, waldorfsalat, ris og en god saus, å så salat da... Tror vi blir 7 eller 8 i år... ikke mange men koselig uansett... Er ikke så glad i raketter jeg da, så jeg er gjerne inne med hunder og de av barnebarna som ikke skla ut å se på rakettene - grei unskyldning for ikke å gå ut...he,he...
De glassene du har er jo utrolig flotte...
Fortsatt god bedring til deg... kom inn døra her også den forkjølesen også...grr... men, men det går jo over...

Ha en koselig lørdag...

Anonym sa...

Hei på deg. Kalkun e r kjempegodt og lettvint å lage. Hadde det på 2.juledag.......Her vil de ha pinnekjøtt på nyttårsaften så det er vel blitt en tradisjon her i huset. Koselig å få dekke et fint bord med de fine tingene dine:)
Ha en fin lørdagskveld:)
Ps: Ja...jeg skjønner at en kan bli hektet av denne bloggingen. ...Hi hi

chevostar sa...

ja hva er vel nyttårsaften uten kalkun? Jeg har bestilt det hos mamma! Så hun skal lage kalkun til oss :)
Flotte glass du har, og servise!
Lykke til med innkjøp og sånt i dag!
God bedring fra en som nesten har lagt bort kleenexen.....

Anonym sa...

Kongle-glassene synes jeg er kjempeflotte og har faktisk ønsket meg det selv uten å ha fått det :(
men jeg kan jo kjøpe sjøl en gang hihi...
Vi hadde kalkun i fjor nyttår og det var SÅ godt! I år blir det ikke det, men det blir mange retter siden vi skal bort og alle skal ta med seg litt hver :)
nam nam... :) god helg videre :)

Lynetmor sa...

Hei, så fine de blå te lys glassene dine er :-)Ja, for meg er det også blått og sølv på nyttårsaften, men i år skal vi ikke være hjemme da.
Ønsker deg en fortsatt god bedring.

Tea Kristin sa...

Så mye flott servise du har! :) I år er første året jeg kan bruke finserviset mitt også. Har endelig nok tallerkener. :) Det er så moro med et virkelig fint pyntet matbord!

Gleder meg til nyttårsaften!!

Anna Lisa sa...

Håper du får en fin nyttårsfeiring. Det var koselig å stikke innom bloggen din igjen. Klem

Linda sa...

Hei!Så god du er som klarer å få sydd når du er syk.Imponerende.Koselige bilder fra
kjøkkenet.Jeg liker også å pynte med hvitt,blått og sølv til nyttårsaften.I år skal vi ut på besøk. Ha det bra.Hilsen Linda :)

Trude sa...

Heisann,tror du koser deg godt nå frøken.Fine ting du skal dekke med. Er så glad i servisene mine jeg og,bruker de kanskje litt for lite...får gjøre et nyttårsforsett ut av det da.Ingen snø her,men har vært på ski noen timer i dag litt lengere opp i høyden. Godt med fri fra jobb og arbeidsrom, men gleder meg til nye prosjekter.Ha en flott nyttårsaften så høres vi snart igjen...(",)

Zizzi Molde sa...

Oh dear!! Kjente på magen og hodet og hele meg at jeg ble skikkelig misunnelig på det kjøkkenet ditt nå, altså! Vil ha ut julepynten jeg og....Men heldigvis er dette ikke så mye julepynt, da, mest gardiner!???! You know me! Nå er jeg innmari fristet til å kjøpe meg NYE gardiner. Og vet du, jeg tror jeg kommer til å få noen av de største lønninngene jeg noen gang har fått på januar og februar, så forutsetningene for noe nytt er absolutt til stede!

Klem fra meg!
PS! Det var en hyggelig melding du hadde lagt igjen hos meg, men jeg skjønner ikke hvorfor du er så imponert, jeg er bare ett menneske!!

Huset i Hagen sa...

He,he Julen er vekk hos deg ser jeg. :0) Ja,ja, huskr før når jeg hadde mye rødt stående framme i allel rom. Det var utrolig deilig å pakke det vekk også. Nå for tiden begrenser jeg meg mye mer når det gjelder det røde. Litt smått her og der, eller hvitt, sølv og gull! Så får julen min vare litt lengre. Noen av de fine julekulene i vinduet er nesten litt dumt å pakke ned igjen. :0) Litt artig også da. Pakke ned julen nå og fram med nyttårs pynten. hmm ikke dumt det heller nei! Du har mye lekkert service. Og rent og pent til inngangen av det nye året! Ønsker deg et riktig Godt nytt år!

Frk Mille sa...

Den terrinen din er jo bare så rålekker, jeg har sett på den mange ganger når du har den på bloggsiden din... en sånn kunne jeg tenkt meg ;) Håper du får en fin nyttårfeiring! Klem Frk. Mille

Emmeline sa...

For en KUL heading du har laget deg nå da Elin:) Stilig!

Kalkun har vi hatt to dager så langt i julen og ungene stemte nei til pinnekjøttet, så da blir det steik i år.

Jeg tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på å ta et glass vin den kvelden, men allerede nå har vi skjønt at det ikke blir mulig... Ungene har selvfølgelig planlagt å være med venner og dermed blir det kjøring og henting, selv om det bare er rett oppi veien. Det er jo tross alt midt på natten!!

Så da blir det en fast hektisk aften, Mor går nyttårsbukk med de to yngste, far tar i mot 40 nyttårsbukker her hjemme mens han lager mat. De to yngste blir maniske for å holde seg våken til tolv, far snorker på sofaen ( mens mor sannsynligvis blogger) og venter på å hente de to eldste og lovende barna...
Kort fortalt så er det mine planer!

Mia sa...

Oi, er julen ute av kjøkkenet ditt allerede...? Skal si du er effektiv, altså. Og det med nyttårsaften og blått, de hører liksom sammen, synes jeg også. Blått, hvitt og sølv (men jeg tviholder litt på julen enda da, med hvit og rosa duk og juletre som har tørket på fot... ikke egentlig noe vakkert syn mer). Kalkun høres helt herlig ut, vi er bedt bort på nyttårsaften. Hva vi får, vet jeg ikke sikkert, men godt blir det nok uansett. Kos deg best du kan med disse siste dagene av året. Og så ønsker jeg deg allerede nå et godt og kreativt nytt år 2008. Og takker for det gamle!

Anita sa...

Så bra at du har fått kjøpt kalkun!
Ifjor fikk jeg plutselig lyst på kalkun, så da ble manne sendt ut for å kjøp, men de eneste han fant var no stort på ca 8kg! Og det er jo noe stort for en familei på 4!
Så nydelig dekketøy du har!
GODT NYTT ÅR!
Klem Anita

Anonym sa...

Du, kom på en ting. Har du prøvd nesehorn? Helt genialt når du har bihule betennelse! De har det på apoteket.

Hulda sa...

Kos deg disse siste dagene før nyåret setter inn. Nyttårsaften er alltid en spesiell kveld. Hos oss har vi brukt å lage en rett med kjøttdeig, tomat, grønne hermetiske erter, makaroni og purre. Jeg bruker å lage den sammen med mamma. Vi har hatt denne retten på nyttårsaften så lenge jeg kan huske. Den er veldig god også. ;=) Godt Nytt År, Elin!

Solstad sa...

Håper du viser bilde av nyttårsbordet ditt....det høres kjempeflott ut !!
God bedring vennen, håper forkjølelsen gir seg snart. Ønsker dere ei fin nyttårsfeiring !! Stor klem :)

Karna sa...

Flott den glass serien, og ekstra stas å ta frem et 100 år gammelt servise. Fikk litt nytt sølbvestikk og noen nye spode tallerker til jul..kanskje det blir brukt på nyttårsaften, har ikke bestemt meg enda.

Du må ha god bedring, håper du er helt i tipp topp form på nyttårsafen, skål og godt nyttår!

Sol sa...

Jeg vil nske deg et godt nytt år Elin! takk for alle koselige innlegg, og for kommentarer på bloggen min. Tenker nok at nyttårsbordet ditt blir vakkert ;-}
Klem.

Lille Trille sa...

Så fint servise og flotte glass du har å dekke med, tenker det blir et flott nyttårsbord :-)

Ønsker deg god bedring med forkjølelsen.

Ha en riktig flott nyttårsfeiring, og et riktig godt nyttår.

Klem Lille Trille

Merete sa...

Flott servise! og dei kongleglasa..har eg lurt på å begynne å samle på sjølv. har nemleg tallerkar m.m i kongleservise og lurer på om eg skal ha glasa til eller samle på ein anna type...
Håpar du kosar deg i romjula of får ei fin nyttårsfeiring i morgon! Ønsker deg eit godt og kreativt nytt år, Elin :o)

christiane sa...

hei å hå... den kalkunen såg goe ud. hehe ja sån skal ikke vi ha i mårra. vi skal ha steig å pinnakjød. men det er godt det også. nå gleder jeg meg til sommaren,skal fikse opp gamla huse her inne hos svigerforeldrene mine som mi skal bu i til vi får bygg hus. skal bli kjempe kjekt å fiksa opp selv. skal ta å legga ud bilde av huse i mårra så kan dere fylla med ossen det blir frammover. gammal stil blir flått. vist du har lyst kan du gåt vera me å mala, å stella. masse som skal jøres... du har det altig så kozelig, vil au ha det. derfor må eg få masse idder fra deg, å alle andre:) koza deg kjempe masse i mårra:) zmå gi den lilla prinsessa di en klem fra meg å isak mathias...
klasse goe nyttårs klemmer christiane

Mita`s hjørne sa...

Er bare innom en snartur for å ønske deg ET RIKTIG GODT NYTT ÅR...

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig!
Kram
Marie

Tone sa...

Mmmm, kalkun er kjempegodt, det har jeg ikke hatt i år. Og terrinen din var lekker. Alltid så koselig å dekke vakre bord, det utgjør den lille forskjellen og får maten til å smake enda bedre synes jeg :-) Ønsker deg og dine alt godt for det nye året, skal bli spennende å følge dine kreative prosjekter til neste år også, stor klem :-)

Sublim design och Blossom kitchen sa...

Så mycket vackert porslin du har, fint att kunna ärva.Terrinen är min favorit:)
Vill ju önska dig ett riktigt
GOTT NYTT ÅR!
kram/S

Kreoline sa...

Takke for det gamla Elin, ønske deg et godt nytt år, kos deg i morgen. Ser fram te et nytt bloggeår med deg, adle de koselige kommentarane din og adle de koselige innleggå dine, ein store nyttårsknib fra Mona.

♥ Carpe Diem ♥ sa...

GODT NYTT ÅR Elin.
Lykke til med nyttårsfeiringa.
Klem

Anne-Berit sa...

Hei,er bare innom for å ønske deg et riktig Godt Nyttår:o)

Aina sa...

Litt misunnelig, kalkunforslaget mitt ble nedstemt- men skal da ikke klage, pinnekjøtt er jo supergodt;-)
Lekre glass og suppe terrin, det blir nok fint hos deg i kveld.
Ha en fin feiring, ønsker deg et godt nytt år!
Klem fra Aina:0)

På min gatan i stan sa...

Ett riktigt gott nytt år önskar jag dig! :-)

Kram Martina

[morgrethe] sa...

Kos deg i kveld Elin, med kalkun og fint dekketøy. Er innom for å ønske deg et godt år i 2008.

Dorthe ♥ sa...

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!

Klem fra Dorthe

Nina i Paradiset sa...

Innom for å ønske deg og dine en trivelig kveld, og en flott 2008.
Hilsen Nina som snart vender tilbake til Trøndelag.

Anonym sa...

HAPPY HAPPY NEW YEAR!!!!
Godt nyttår til deg og dine, takker for mange morsomme stunder i mulm og mørket, og turer på trappen;)
Du har virkelig gledet meg mang en stund!
Nå bare ser jeg frem til masse morsomme og hyggelige kommentarer, og innlegg fra deg i 2008!
Måtte det bli et fantastisk år!
Stor nyttårs klem fra meg:)

FO - 2 sa...

Innom for å ønske deg en fin nyttårsaften og ett riktig godt nytt år! :)))

Anonym sa...

Ønsker deg herved en flott feiring i kveld med alle dine kjære rundt deg. Høre ut som det blir en koselig kveld hos dere. Vi blogges garantert i det nye året vennen ! Klem fra Sanna ;o)

ChatrinesLiving sa...

Ønsker deg en fin feiring i dag, og et Riktig godt Nytt År!
Klem fra chatrine:)

Metteflette sa...

Så masse flotte ting du viser! Det er så gøy å pynte bordet med alt det fine man har! Nå står kalkunen i ovnen og jeg håper jeg orker å spise noe av den! Jada, herr omgangssyke har besøkt meg også! Ønsker deg og dine et herlig nytt år og at vi blogges masse i 2008! Klem fra Mette

Anonym sa...

Gott Nytt År
önskar familjen Morse.

Silkeline sa...

Heisan Elin!
er innom for å ønske deg et GODT NYTT ÅR, og takk for det gamle!
Kalkun ja.....det er ikke for sinker. Her i huset blir det indrefilet i dag, for så treige som vi har vært i jula, så har vi jo ikke tenkt på at ALLE skal ha seg en kalkun i dag. Når jeg fant det for godt å dra i butikken så var det selvsakt tomt:(
Men men, vi kommer definitivt ikke til å sulte...
Ha en fin nyttårsaften:) Vi tittes i det nye året......
Klem:))

Norah sa...

Håper du er bra nå :-)
Godt Nytt År
Klem fra meg

organic-lizzi sa...

Kjempekos kveld og Et Riktig Godt Nytt År til deg!!
Stor klem Randi

Anonym sa...

Tjohei.Ønsker deg en flott kveld og et godt nytt år.Her begynner kalkunen å gjøre seg klar til steiking:)